måndag 23 februari 2009

Varför vill inte sexbrottslingar ta emot vård för sitt beteende?

Det talas en del om att just sexbrottslingar och i synnerhet de som begått övergrepp mot barn inte är intresserade av denna frivilliga vård och att detta då skulle vara ett argument för att de inte anser sig ha begått något brott eller att de skulle vara monster som bara vill avtjäna sin tid för att kunna komma ut och fortsätta sina övergrepps handlingar.

Kommer ni ihåg "MP3-mannen", Peter som han kallas i artikeln länkad till nedan, smög efter kvinnor som lyssnade till MP3 spelare för att sedan våldta dem.
Han sökte vård innan brotten började just pga sina tankar kring att våldta men där ville man inte lyssna.

"Tankarna klamrade sig fast och tillslut åkte han till psykakuten och vädjade om att bli inlagd. Han berättade om sina vanföreställningar och att han var rädd att dessa skulle gå ut över någon annan.

-Men de skickade hem mig och sa att jag inte behövde hjälp eftersom jag uppenbart kunde analysera mig själv, berättar Peter."

Nu har han suttit fängslad i 15 månader av sitt 7 år långa straff och han vill inget hellre än att få hjälp med sina vanföreställningar, de som ledde till våldtäkterna.
Men än så länge har ingenting hänt.

" Jag tycker att det ska vara obligatorisk vård för oss som är dömda. Ingen ska kunna tacka nej till vård och alla ska ha möjlighet att få den. Ingen blir frisk av att bara sitta inlåst, säger Peter."

Om framtiden säger han "Jag vill bli frisk, plugga och utbilda mig. Jag skulle vilja arbeta med missbruksproblematik."

Återigen, det finns inga monster - bara trasiga människor som vi och samhället valt att blunda för tills de begår något brott. Då ska de spärras in på livstid, hängas ut med namn och bild på internet och i vissa fall helst mördas eftersom monster som dem inte förtjänar att leva.

En stilla undran är ju vad vi i så fall ska göra med de som visste att individen inte mådde bra och kanske var psykiskt sjuk men som inte gjorde något åt det? Medhjälp till våldtäkt/mord??

Hur vore det om vi istället för att fokusera på att straffa individen som är trasig lade ned samma kraft och energi på att rehabilitera och vårda de som begått brott samt gör allt som står i samhällets makt för att fånga upp de som är trasiga innan de faller... Det bästa och sannolikt billigaste för samhället både i människolidande och andra kostnader borde vara att fånga upp dessa potentiella gärningsmän innan de begår brott.

//Mr G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar